Kongsi Info & Pengalaman, Jual yang Baru dan Terpakai, Servis Pembelian
(Servis Shopping Online & Beli Barangan dari Luar Negara)
Diuruskan oleh: Original Elmy Trading (No. Pendaftaran Perniagaan: 002186458-H)

Saturday, November 3, 2012

Kojima Okayama: Tempat Asal Jeans - Jeans Premium Jepun

Diterjemah oleh Pakcik Google dan ditambah + ditolak + diolah semula oleh Encik 5kosong1! Cepat dan mudah tu bai pakai Google Translate! Tapi ayat agak skema la sikit. Yang penting info kan... Hehehe...

"Kojima di dalam wilayah Okayama ialah satu tempat di Jepun yang terkenal dengan pengeluaran jeans bermutu tinggi. Walaupun hanya sebuah pekan kecil, Kojima telah berjaya memainkan peranan yang penting dalam industri tekstil Jepun sejak awal abad ke-20. Sejarah pengeluaran tekstil Kojima boleh dikatakan telah bermula sejak beratus-ratus tahun dahulu. Tetapi, hanya selepas Perang Dunia Ke-2 daerah ni mula menjadi salah satu pengeluar terbesar pakaian kerja dan pakaian seragam sekolah di Jepun. Untuk pengetahuan, jeans Jepun yang pertama telah dihasilkan di Kojima pada tahun 1960-an.  




Selanjutnya, dalam tempoh hanya beberapa dekad, Jepun telah berjaya menaikkan status mereka sebagai salah satu daripada pengeluar denim terbaik di dunia. Jika kebanyakkan jenama Amerika yang pada asalnya menjadi inspirasi penghasilan seluar jeans pertama Jepun telah memilih untuk meneruskan pengeluaran mereka/ memindahkan fokus ke luar negara, pengeluar jeans di Kojima terus memilih untuk menghasilkan jeans dengan cara tempatan, menghalusi dan memperbaiki kemahiran mereka, terus menggunakan mesin tenun vintaj dan mengekalkan teknik lama. Hasilnya, muncullah budaya fanatik denim dan timbulnya pelbagai jenama yang diketuai oleh tukang-tukang (craftsman) tertentu yang sentiasa memastikan kualiti dan penjagaan produk mereka.
 
Banyak jenama jeans di Kojima menghasilkan denim menggunakan mesin tenunan vintaj dikenali sebagai shuttle looms. Hasilnya ialah kain denim berkualiti tinggi yang kelebarannya hanya separuh berbanding gulungan yang dihasilkan oleh mesin tenunan terkini. Kelebihannya ialah hujung tenunan yang lebih tahan lasak dikenali sebagai kepala kain / selvedge.
 

Selain itu, beberapa bengkel pengeluaran denim masih lagi memilih untuk mewarnakan indigo pada kain denim mereka dengan menggunakan cara yang sangat tradisional (tanpa bantuan mesin) iaitu dengan menggunakan daun dari pokok nila / indigo, terutamanya untuk seluar jeans premium. Proses yang mahal dan rumit ini, termasuk banyak teknik-teknik lain yang digunakan untuk membuat denim premium sebenarnya mempunyai kaitan secara langsung dengan teknik pengeluaran kimono yang juga sudah berusia beratus-ratus tahun. Gabungan teknik lama dan potongan moden telah memastikan nama Kojima terus terpahat dalam sejarah denim."

Source info & map: http://www.okayamadenim.com/pages/about-kojima

OKlah, antara brand-brand yang mungkin biasa kita dengar atau kurang dengar yang dihasilkan kat Kojima Okiyama Jepun ialah Momotaro, Pure Blue Japan, The Strike Gold, Fullcount & Co, Kamikaze Attack, Tenryo Denim, Saio dan Senio. Banyak-banyak ni dah tentu Momotaro yang agak biasa dipakai oleh orang Malaysia. Harganya? Faham-fahamlah sebab premium jeans!




Brand premium Jepun yang lain-lain contohnya Samurai, Sugar Cane, Iron Heart & Evisu tu asalnya dari daerah mana erk? Any answer???


FB pages: Facebook 5kosong1 @ Lima Kosong Satu
FB fan pages (Like!!!) : 5kosong1
Email: info5kosong1[at]yahoo.com 
SMS: O12-7944748 

8 comments:

  1. Samurai & evisu dari osaka, iron heart dari tokyo, sugarcane x pasti plak..

    ReplyDelete
  2. Sugarcane...okinawa kot...

    ReplyDelete
  3. Orite, terima kasih untuk semua komen.

    ReplyDelete
  4. Fuhhh...terima kasih 501 ats info ni..terbaek bosss

    ReplyDelete
  5. DENIME pun okayama kan?

    ReplyDelete
  6. size dia tak sama mcm jeans biasa kan

    ReplyDelete
  7. size dia tak sama mcm jeans biasa kan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...