Kongsi Info & Pengalaman, Jual yang Baru dan Terpakai, Servis Pembelian
(Servis Shopping Online & Beli Barangan dari Luar Negara)
Diuruskan oleh: Original Elmy Trading (No. Pendaftaran Perniagaan: 002186458-H)

Friday, February 25, 2011

Levi’s 550 Relaxed Fit vs Levi’s 560 Comfort Fit

Levi's 550 Medium Stonewash
Disebabkan Levi’s 501 aku tu agak sempit dekat bahagian peha, aku secara tak rasminya terasa macam dah salah beli saiz. Ada banyak faktor lain yang aku kena consider sebenarnya sebelum kata aku tersalah beli. Salah satu yang utama adalah sebab berat aku dah naik, itu pasal peha dah sedikit membesar… Hahaha… Bukan apa, pinggang memang boleh masuk tapi maybe memang cutting 501 kot yang memang tak berapa sesuai sangat dengan orang berpeha besar.

So, aku mula terpikir untuk menguruskan dan mengurangkan berat badan supaya Levi’s 501 tu boleh masuk dengan ngamnya dekat aku. Hehehe… Tapi, berapa lama da nak turun sebelum aku boleh sarung dengan selesanya tu? Nak tak nak, kena try beli cutting lain ni. Siasat punya siasat, aku sepatutnya try pakai cutting Levi’s 550 Relaxed Fit atau Levi’s 560 Comfort Fit. Aduhhh…. Mana satu yang sesuai? Takkan nak beli dua-dua kot?

Kaji punya research punya selidik, aku dapati yang Levi’s 560 tu akan lebih baggy berbanding Levi’s 550. Bezanya, bahagian kaki 550 ni sedikit tapered (mengecil) dengan bukaan kaki 16-1/2” berbanding 560 yang straight cut lepas tu bukaan kaki 18-1/2”. Dari segi design, dua-dua akan duduk dekat pinggang, Cuma bezanya cawat Levi’s 550 tu dalamnya lebih kurang 11-3/8” berbanding cuma 11-1/2” untuk Levi’s 560. Untuk pengetahuan, Levi’s 501 pun dalam cawat dia lebih kurang 11-1/2”. Tapi, ini semua ukuran yang tak semestinya tepat beb. Aku rasa la, semuanya akan bergantung semula dekat saiz jeans yang kita beli tu. Tapi, ini bolehlah dijadikan panduan untuk sapa-sapa yang tak berapa sure nak beli cutting yang macam mana. Next time, aku cuba kongsikan perbezaan cutting Levi’s yang mana aku dapat collect info dari internet ni.
Levi's 550, duduk di pinggang, Cawat: 11 3/8"
Dipendekkan cerita, akhirnya aku decide nak try pakai Levi’s 550 pulak. Duitku melayang lagi nampaknya! Hehehe… So, aku tegarkan diri dan akhirnya beli warna Medium Stonewash pulak , dengan saiz W40 L30 dan sekali lagi dari penjual US secara online. OK, sebenarnya jeans kali ni bukanlah baru sangat sebab aku beli dengan tujuan untuk test cutting dia je. Macam mana pun still berbaloi-baloi la. Masa yang diambil untul sampai Malaysia dan akhirnya tangan aku lebih kurang 12 hari. Kiranya lepas ni aku boleh estimate berapa lama masa yang diambil dari start beli sampai la dapat try pakai. OK, jeans kali ni Made in Haiti Finished in Dominican Republic (ada jugak macam ni beb!) dengan label tag W40 L30. Cutting dia memang agak ngam dengan aku cumanya disebabkan design leg tapered, so jadik keciklah sikit bahagian kaki. Bila aku buat measurement sendiri, pinggang memang betul saiz 40, cuma inseam dia kurang seinci dari tag. Nasib baik la tak senteng sangat. Bila la agaknya aku akan dapat jeans yang betul-betul inseam dia 30 inci erk…
Made in Haiti, Finished in Dominican Republic
Bezanya 550 dengan 501 selain yg aku type kat atas ialah 550 ni merupakan jeans yang pakai zip sedangkan 501 guna buttonfly. Yang pelik sikit dengan jeans 550 aku ni adalah bahagian red tab dia yang tak tertulis pun perkataan “Levi’s”. Yang ada cumalah symbol ‘R’ dalam bulat @ Registered. Jangan terkejut la sebab benda ni bukan terlalu rare pun. Berdasarkan info yang aku tau, benda paling yang penting ialah warna red tab itu sendiri yang sudah di registered oleh Levi Strauss & Co. So tulisan kat Levi’s tu macam tak berapa penting sangat la kot. In term of macam mana nak tau original atau tak, Levi’s 550 punya ciri-ciri ni tak la se’complicated’ 501. Cuma nombor kat button tu je yang sama dengan label tag. Nak kata dalam seluar tu ada cop, tak jugak. Benang perak kat tag pun takde sebab tag cuma ada satu je kat jeans tu. Kalau sapa-sapa tau lagi , silalah komen kat bawah ye.

Relaxed Fit, Zip Jeans
Red Tab tanpa tulisan Levi's

FB pages: Facebook 5kosong1 @ Lima Kosong Satu
FB fan pages (Like!!!) : 5kosong1
Email: info.5kosong1[at]yahoo.com 
WhatsApp / SMS: O12-7944748 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...