Kongsi Info & Pengalaman, Jual yang Baru dan Terpakai, Servis Pembelian
(Servis Shopping Online & Beli Barangan dari Luar Negara)
Diuruskan oleh: Original Elmy Trading (No. Pendaftaran Perniagaan: 002186458-H)

Saturday, February 23, 2013

Beza Fizikal Nudie Jeans Original dan Tiruan (Nudie Jeans Original vs Fake). Perbezaan Nudie Jeans Original dan Tiruan. Ciri-ciri Nudie Jeans Original

Aku telah 'terpanggil' untuk menulis panduan ringkas ni disebabkan aku ada buat servis pre order jeans dan salah satu brand yang selalu customer order ialah Nudie Jeans Co (ayat pertama bila dibaca bunyinya macam suatu kewajipan... Hahaha). Agak sukar untuk menjawab soalan bila customer tanya: "Macam mana nak bezakan Nudie Jeans yang original dengan fake?" Kenapa sukar? Sebab aku tak ambil berat sangat tentang ni disebabkan aku sentiasa pastikan sumber Nudie Jeans yang aku beli tu asalnya didapati daripada website yang memang diperakui menjual barangan original. Kalau terjadi apa-apa masalah, adalah mudah untuk aku dapatkan refund daripada pening-pening kepala nak pikirkan benda-benda yang tak sepatutnya.

Oklah, maklumat yang aku senaraikan kat bawah ni masih tak lengkap sangat sebab susah jugak nak cari info yang details. Iyelah, Nudie Jeans pun ada banyak model. Ciri-ciri setiap satu tu berbeza antara satu sama lain. Selain tu ada jugak perbezaan berkaitan rivet, button, tag, patch, etc antara Nudie Jeans keluaran yang baru dan keluaran yang lama sedangkan model yang dibuat perbandingan tu adalah sama. Menurut apa yang aku baca, pengeluar Nudie Jeans yang fake pun dah semakin bijak untuk tiru secara lagi details Nudie Jeans yang original sampaikan ada sesetengah fake jeans tu yang lagi better dari yang original sendiri! Dahsyat! So lagi bertambah sukarlah untuk kita bezakan. Tapi at least senarai kat bawah ni boleh membantu serba-sedikit daripada zero langsung takde info.

Oklah, info yang ada ni pun aku kutip dari forum dan hasil search Google. Daripada info yang aku jumpa, aku buat perbandingan dengan 6 helai Nudie Jeans + 2 helai jaket yang ada dalam simpanan untuk kepastian. Macam biasa, kalau ada sesiapa yang terbaca entry ni dan nak berkongsi info yang korang ada berkaitan dengan perbezaan Nudie Jeans yang original dan fake, adalah sangat-sangat digalakkan. Oleh sebab tu, tolonglah komen kat bawah dan aku akan update entry ni dari semasa ke semasa. Kalau ada info kat bawah ni yang salah, silalah komen juga. So, tanpa melengahkan masa, mari kita baca...

1. Semua rivet dan button yang digunakan pada jeans mestilah tertulis 'Nudie Jeans Co'. Kalau rivet atau button tak ada tulisan ni, besar kemungkinan itu adalah Nudie yang fake.
 
2. Kebanyakkan (diulangi kebanyakkan!) Nudie Jeans adalah Made in Italy (tapi tak semestinya sebab ada juga dari Tunisia (khaki) atau tempat lain). Pernah aku ceritakan dalam entry lain sebelum ni yang aku ada sehelai Conny Dry Denim Jacket Made in Romania. Of course la original sebab dibeli dari pengedar sah Nudie Jeans.

3. Setiap Nudie Jeans yang baru akan didatangkan dengan booklet kecik yang diletakkan pada poket belakang sebelah kanan dan juga label tag kertas. > Ciri yang ni tak berapa nak eksklusif sangat sebab pengeluar jeans ciplak pun mudah je nak tiru ni.

4. Bagi jeans yang gunakan zipfly, pastikan ada tertulis 'YKK'. YKK tu sebenarnya ialah: Yoshida Kōgyō Kabushiki Kaisha, sebuah syarikat yang berasal dari Jepun. Beg Deuter, seluar Dockers pun pakai zip YKK ni, dan almost semua barangan pakai zip YKK. (Mesti lepas ni korang akan check kat mana-mana barangan korang yang ada zip untuk kepastian... Hehehe...)

5. Pastikan ada label tab yang tulis 'Nudie' atau 'Nudie Jeans Co' pada poket belakang sebelah kanan. Biasanya model / keluaran lama sahaja yang masih gunakan 'Nudie' > Iyelah mana tau korang dapat yang old model ke, old stock ke. Gambar bawah ni tunjuk contoh untuk jeans yang hanya tulis 'Nudie'.


6. Jahitan arcuate / embo / swong pada poket belakang tu dibuat menggunakan 6 helai benang. Kekemasan jahitan ni kenalah diperhatikan > bukan setakat kekemasan jahitan swong ni sahaja, tapi juga keseluruhan jeans.


 
7. Size belt loop (tempat tali pinggang) untuk standard model / non selvage biasanya lebih lebar daripada belt loop untuk model selvage. Perbandingan ni aku sendiri (Encik 5kosong1) yang perhatikan pada jeans yang masih ada dan juga aku check balik pada gambar jeans yang aku dah pernah beli sebelum ni. Kalau korang jumpa variasi yang lain, sila komen.

8. Jahitan chainstitch / rantai adalah digunakan pada setiap Nudie Jeans. Yang ni boleh diperhatikan pada kaki jeans dan juga kat bahagian dalam poket belakang. Jahitan rantai ni memang ada untuk semua model, tak kisahlah model selvage atau non selvage.

9. Ada jahitan serong pada kaki jeans yang terkeluar sikit daripada jahitan keseluruhan. Cis, susah betul aku nak terangkan benda ni. Hahaha... Tengok gambar kat bawah la senang cerita. Lokasi jahitan ni pada inseam ye, bukannya kat outseam. Kalau kaki jeans dah potong, memang tak dapat la nak check.


10. Setakat yang aku jumpa, semua Nudie Jeans menggunakan pai kulit / leather patch. Tulisan 'N' terbalik untuk yang model selvage biasanya coklat, sementara yang non selvage biasanya orange. Tapi, ada juga patch warna hitam / warna lain untuk sesetengah model. Tapi ciri  yang ni tak semestinya betul sebab lebih kepada aku punya pemerhatian.



11. Label tag kat bahagian dalam biasanya ada tiga dan semuanya dijahit pada sebelah kanan jeans. Satu akan tulis size jeans (warna hitam dengan tulisan oren dan putih), satu lagi tulis nama penuh model (bersama dengan nombor model jeans dan material) dan last sekali tulis berkaitan care instruction, material dan juga asal jeans. Tag yang tulis nama model tu diletakkan kat bahagian belakang tag warna hitam. Tag care instruction tu dijahit pada bahagian poket dan lagi dua tag tu pada bahagian pinggang. 



12. Kat bahagian dalam ada cetakan pada kain poket sebelah kiri. Tulisan ni kadang-kadang gunakan font yang terang dan clear serta senang dibaca, dan kadang-kadang macam tulisan cakar ayam sikit. 



13. Jahitan pada bahagian dalam poket adalah berbentuk empat segi, dan bukannya bulat atau melengkung. Sila tengok gambar kat bawah untuk lebih paham. Gambar sebelah kiri merupakan yang original, sementara yang sebelah kanan adalah fake. Yang sebelah kiri tu bukan setakat jahitan melengkung, rivet dalam pun takde tulis 'Nudie Jeans Co'. 



 
14. Bau! Hahaha... Ini mungkin senjata rahsia untuk Encik 5kosong1 sendiri la. Percaya tak? Setiap sepasang jeans baru ada bau 'kedai' yang tersendiri. Bau Nudie Jeans kalau nak dibandingkan dengan Levi's, Momotaro, etc adalah berbeza. Yang ni kena selalu beli yang original baru boleh tau macam mana bau Nudie Jeans yang sebenar. OK, ciri yang ni paling tak membantu aku rasa, kecualilah untuk kegunaan aku sendiri... Hahaha...

Lepas ni bolehlah check sama ada Nudie Jeans yang korang miliki sekarang tu original atau tak. Hehehe... Check, jangan tak check! Kalau ada info lain untuk dikongsi, silalah bagi komen ye. Untuk baca panduan ringkas Nudie Jeans yang sudah dibuat Encik 5kosong1, bolehlah check entry berikut: Panduan Ringkas Nudie Jeans Co.

IKLAN: Kalau teringin nak pakai Nudie Jeans baru tapi risau terbeli yang fake, bolehlah consider guna servis shopping online yang ditawarkan 5kosong1. Untuk maklumat lanjut, boleh check link berikut: Servis Shipping Online beli Nudie Jeans Original. Hehehe…  


AMARAN!!!: SILA JANGAN COPY SESUKA HATI ARTIKEL KAT ATAS DAN PASTE KAT BLOG ANDA TANPA KEBENARAN PEMILIK BLOG 5KOSONG1. PENAT TUAN TANAH BUAT RESEARCH WEH!!!  

Alang-alang dah jumpa page ni, apa kata klik "Like" dekat fan pages 5kosong1 aku tu... Klik jangan tak klik... Hehehe...


FB pages: Facebook 5kosong1 @ Lima Kosong Satu 
FB fan pages (Like!!!) : 5kosong1 
Email: info.5kosong1[at]yahoo.com 
WhatsApp / SMS: O12-7944748 

14 comments:

  1. Betul aku sokong
    Brand macam ni kebanyakan xconsistent
    Kejap letak extra features, untuk model seterusnya mungkin dah xde some features
    Sebab tu susah nak confirmkan authenticity tu
    Yg booklet tu plk, mungkin untuk sesetengah model je
    Minggu lepas aku tengok kat butik levis ade jugak booklet tu tp tak semua model la

    ReplyDelete
  2. Butik Levi's kat mana tu yang ada jual Nudie Jeans?

    ReplyDelete
  3. mcm mn nk oder???

    ReplyDelete
  4. nudie selvadge ada juga ke yg ada zip & syiling poket xder selvdge

    ReplyDelete
  5. Aku jumpa nudie swong kaler merah kt bundle ( printed)...wakaka
    Made in mane ntah...ori ke tak lantak lah aku beli murah jer...

    ReplyDelete
  6. Nudie ni kain die organic skit..sng koyak..aku.bli bundle da tekoyak celah kankang..adoyai

    ReplyDelete
  7. Sorry bro, apa kaitan kain organic dengan senang koyak?

    Dari wikipedia:

    "Organic cotton is generally understood as cotton and is grown in subtropical countries such as Turkey, China, USA from non genetically modified plants, that is to be grown without the use of any synthetic agricultural chemicals such as fertilizers or pesticides."

    ReplyDelete
  8. Dia x faham pasal denim tu bos..saya mmg minat nudie tapi mampu beli gred je..saya ada beli yg selvedge..kain mmg ori selvedge bau kain mmg btul..yg lain perfect hampir sama..yg saya perasan satu je..dekat bahagian jahitan tag nudie bahagian pinggang tu dia kaler navy kalau ori dia kaler benang orange..tp pakai belt x nampak dah..hehehe

    ReplyDelete
  9. Bilamana ketemu nudie label tag Kat tu di kiri? Pasti fake kah? Soalnya semua ciri dah matching

    ReplyDelete
  10. Bilamana ketemu nudie label tag Kat tu di kiri? Pasti fake kah? Soalnya semua ciri dah matching

    ReplyDelete
  11. Fuhh 2013..sangat lama..jika keseluruhan seluar memiliki tulisan edwin termasuk dizip seluar dibutton dan revet nya...apakah itu juga dipanggil copy 99 0ri? Pening juga nah faham ni terlampau byk sgt

    ReplyDelete
  12. Butuh dengan kepala butuh Tak Sama ya ..kalau di Malaysia butuh atau kepala butuh maknanya kepala zakar atau zakat..di indonnisian pula maksudnya menggiginkan atau Hendak..
    ...pening aku mikir....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...